Frivillige fysioterapeut-studerende fra Professionshøjskolen Metropol har udviklet et opvarmningskoncept, der kan bruges til gadefodboldtræninger.
I videoen forklares konceptet – og herunder kan de kort, der bruges, downloades, og I kan læse fyssernes forklaring på, hvorfor man skal varme op!
God fornøjelse!


Hvorfor varmer vi op?

Når vi opvarmer er risikoen for at få skader mindre, og samtidig øger det præstation evnen på et fysisk og psykisk plan.

Hvorfor bliver jeg en bedre fodboldspiller af at varme op?

Den gavnlige virkning på skadesrisikoen kommer af, at ledvæsken øges, og at muskler, sener og bindevæv bliver mere elastiske. Under et målrettet opvarmningsprogram vil muskel og kropstemperaturen stige flere grader. Højere temperaturer får de kemiske processer til at forløbe hurtigere, og vi kan øge energiprocessernes hastighed med 10 til 15%.

  • Kemiske processer foregår hurtigere ( enzymaktiviteten øges ) – Dette betyder at musklerne virker hurtigere og at de bliver stærkere.
  • Nerveimpulserne strømmer hurtigere – Hvilket betyder at vi kan koordinere bevægelser bedre. Så vi bliver hurtigere og bedre til at sparke og ramme bolden ved en aflevering eller et skud på mål.
  • Ilt og næringsstoffer transporteres hurtigere til musklerne – På den måde kan vi spille i længere tid før musklerne bliver tunge, og når vi løber hurtigt over banen kan vi løbe længere før vi bliver forpustet.
  • Gnidningsmodstanden i muskler. bindevæv og led nedsættes – Væsken som findes i vores led bliver varm, og “smører” derfor ledet bedre. Kan kan tænke på det ligesom en cykelkæde der er smurt virker meget bedre end en tør og rusten.
  • Koordinationen forbedres. Bl.a. kan nervesystemet ”huske” lignende bevægelser fra opvarmningen – et eksempel er vores spilninger som vi bruger i opvarmningen, det husker kroppen så spilningerne bliver bedre i kamp.
  • Opvarmning formindsker risikoen for fiber- og muskelskader – Dette er rigtigt smart i fodbold, da disse skader ofte opstår fordi vi sparker hård til bolden og laver mange eksplosive/hurtige bevægelser

Det er også godt for hovedet at lave opvarmning!

  • Det er bevist at koncentrationen omkring det at spille fordbold forøges. Dagens andre gøremål og problemer skubbes væk, og glemmes måske helt.
  • Man bliver mere motiveret for at spille kamp efterfølgende, fordi kroppen er blevet gjort kampklar og derfor vil hovedet også gøre sig klar til kampen!
  • Opvarmningen udføres som et fælles projekt, inden konkurrencen går i gang. Derfor er opvarmning også godt hvis man er ny eller skal have hilst på personer man endnu ikke kender så godt.

God opvarmning! VH Fysioterapeuterne.

Kilde: Fysisk træning – Danmarks Idræts-Forbund, 2006

Opvarmningskort til download